E-bike, een fout ontwerp.

Waarom er zo makkelijk ongelukken zijn met de E-bike met voorwielaandrijving.

De kern

Een E-bike wordt gekocht als ondersteuning bij het fietsen. Maar sommige E-bikes geven helemaal geen ondersteuning. Je mag een beetje mee “luchtfietsen”. Ofwel, als je de pedalen maar beweegt, dan zorgt de fiets voor de snelheid.

Waarom?

De E-bike is ingesteld op snelheid en niet op vermogen. Onderstaande tabel is een illustratie van een fictief voorbeeld.

Ondersteuning

snelheid

km/uur

Bij benadering, vermogen nodig om te fietsen  zonder wind, en zonder helling

vermogen op wielen, bijvoorbeeld

1

12

40 watt

50 watt

2

15

80 watt

100 watt

3

18

120 watt

150 watt

4

22

200 watt

200 watt

5

25

250 watt

250 watt

Als de fiets eenmaal op snelheid is, dan valt het vermogen weg en komt pas terug als de fiets onder de ingestelde snelheid komt.. Voorbeeld:

Wanneer ik 20 km/u wil fietsen en ik kies ondersteuning 3, dan kom ik op 18 km/u. Maar ik wil toch wat harder, dan stopt(!) de ondersteuning en moet ik zelf naar de 20 km/u trappen. Ik doe al het werk uiteindelijk zelf!

Kies ik ondersteuning 4, dan kom ik vanzelf op 22 km/u. Omdat dit te hard is MOET ik stoppen met trappen. Kom ik eenmaal onder de 20 km/u dan moet ik af en toe de pedalen laten draaien, zodat de motor me weer vooruit trekt.

Resultaat:

Het komt overeen met een “cruise-control” van een auto, met dat verschil dat de auto tot op de “precieze” snelheid kan worden ingesteld. Met een fiets gaat dat niet lukken. Dit noem ik “BLOK-ondersteuning. Zie het onderste plaatje

En helaas rijden alle fietsen op straat niet de exacte snelheid die de fabrikant heeft ingesteld.

Oplossing:

Met deze publicatie op 15-07-2018 leg ik mijn idee vast. U mag deze informatie als kennis nemen, maar niet zonder mijn toestemming naar productie brengen.

Kort:

De mate van ondersteuning is een afgeleide van snelheid en ondersteuningsfunctie.  

Daarnaast heeft de ondersteuningsfunctie een extra mogelijkheid om tegenwind en hellingen te kunnen weerstaan. Dit heet: VARIABELE ondersteuning.Grafisch ziet dit er ongeveer uit als het eerste plaatje. Het tweede plaatje is de blok-ondersteuning.

Waarom is dit zo gevaarlijk?

Door het draaien van de pedalen is totaal geen macht over de snelheid te krijgen. Dit kan alleen maar door de ondersteuning lager te zetten. Als de ondersteuning hoog staat bij het starten, dan trekt de fiets met maximale kracht op en kun je met gemak je voorganger “in de wielen rijden”.

Waarom is dit niet fijn?

Wanneer je toch wil meetrappen, dan kom je voortdurend in het gebied dat geen ondersteuning meer krijgt. Je ondersteuning valt helemaal weg en je moet meteen alle kracht zetten om op snelheid te blijven. Resultaat is dat je toch iets terugvalt in je snelheid.

Daarnaast zal de fiets voortdurend “corrigeren” met als resultaat dat je steeds accelereert en meteen daarna afremt. Je wordt voortdurend naar achteren en naar voren “geduwd”.

Maar ook als je met z’n tweeën rijdt, dan kan het makkelijk zo zijn dat de ene fiets net iets sneller gaat dan de andere. Je bent dan voortdurend aan het corrigeren.